TDP4HE

Transformative Digital Pedagogies for Higher Education

Las pedagogías transformadoras son métodos y prácticas de enseñanza innovadores, centrados en el estudiante, que exploran nuevas formas de transformar las experiencias de aprendizaje con tecnologías digitales. En muchas ocasiones, implica un rediseño significativo de la experiencia de aprendizaje o creación de nuevas experiencias de aprendizaje y pedagogías asociadas. Estas transformaciones se correlacionan con cambios en roles en el aula. Sin embargo, las tendencias transformadoras son diversas, y a menudo, sin una idea clara de aplicación en la práctica. ES frecuente que no se tenga suficientemente en cuenta las consecuencias a largo plazo que conllevan las inversiones en pedagogías digitales transformadoras.

Por lo tanto, los educadores continúan con formas tradicionales de enseñanza transmisivas (centradas en el docente). Ante los desafíos contemporáneos, a raíz de la pandemia de COVID-19, existe una mayor necesidad de empoderar a los educadores con pedagogías digitales transformadoras.

ACCEDE A LA WEB DEL PROYECTO TDP4HE

 

About US:

Project name: Transformative Digital Pedagogies for Higher Education|

Project short name (abbreviation) - TDP4HE

Project Nr. 2022-1-LV01-KA220-HED-000085277

Project start date: 01.09.2022

Project end date: 31.08.2025

Total finance: 250 000,00 EUR

Project leading organization: Riga Technical University (RTU)

Project partners:

-                  Cyprus University of Technology (CUT)

-                  Troyes University of Technology (UTT)

-                  Technological University Dublin (TU Dublin)

-                  Technical University of Cartagena (UPCT)

 

Project website: https://transformative-pedagogies.univ-tech.eu/

Project goal (in short): The TDP4HE project aims to develop a framework and e-tool for assessing academic staff’s transformative digital competences, create a training program to enhance their teaching, provide an e-Toolkit with OER and OEP for innovative practices, and establish a Community of Practice to share and exchange effective pedagogies.

Project results (in short): The TDP4HE project will deliver a theoretical and empirical framework with a self-assessment e-tool for transformative digital pedagogical competences, a transdisciplinary training program, an e-Toolkit with OER and OEP, and a robust technical infrastructure supporting an open Community of Practice to enable higher education teaching staff to design, implement, and share innovative, student-centred digital learning practices across Europe.

Disclaimer: Only the author’s views are reflected, and the Commission is not responsible for any possible use of the information contained therein.

 

Imagen TDP4HE

Actualizado el 24.11.2025